Home Branscher Infrastruktur Customer story Mipro OY

Lösning

  • HMI / SCADA för tågstyrning
  • Centraliserad styrning
  • Larmhantering och händelseloggning

Produkt

Fördelar

  • Objektorienterat genomförande
  • Redundanta kommunikationsservrar
  • Distribuerad övervakning
  • Säkerhetssystem förhindrar obehörig åtkomst
  • Fjärrstyrning och övervakning
  • Enkel integration med befintliga spår- och tågskyddssystem
  • En händelsedatabas möjliggör analys av tidigare händelser och larm för planering och underhåll.
  • Arbets- och kostnadsbesparingslösning

Mipro Oy valde iFIX HMI/SCADA

Mipro Oy är en ledande finsk leverantör av säkerhetsrelaterade automatiseringssystem och fjärrstyrda applikationer. Genom att använda sin expertis inom ett brett område av branscher har Mipro utvecklat automatiserade tågstyrsystem för järnvägsnät. Ett system som används av Finlands järnvägsförvaltning (RHK).

Systemen utvecklades i samarbete med befintliga infrastrukturer och utvecklades tillsammans med kunder och slutanvändare. Samarbetet gav en kostnadseffektiv lösning för att fylla tomrummet mellan manuellt manövrerade styrsystem och stora övervakningssystem.

Efter en utvärdering av flera liknande produkter valde Mipro GE Digitals Proficy iFIX HMI / SCADA styr- och övervakningsprogramvara, levererad av lokala Novotek OY, baserat i Finland.

I ett nära samarbete med järnvägsförvaltningen (RHK)1, Oy VR-Rata Ab2 och teleoperatörer har Mipro utvecklat; MiSO Train Control System (TCS).

1 Järnvägsförvaltningen (RHK) verkar under transport- och kommunikationsministeriet och ansvarar för att sköta, underhålla och utveckla järnvägsnätet och för järnvägssäkerhet i Finland.

2 VR-Rata erbjuder rikstäckande tjänster för underhåll och konstruktion av järnvägsinfrastruktur, kontroll och säkerhetssystem.

Novotek Reference Mipro OY

Med Proficy iFIX som styr- och övervakningsprogramvara har systemet TCS kunnat erbjuda:

  • Godkänd säkerhetsintegritetsnivå (SIL) 3 enligt IEC 61508
  • Centraliserad övervakning som ger operatörerna en tydlig bild av nätverket
  • Ett enkelt gränssnitt med befintliga spår- och tågskyddssystem
  • Möjliggjort analys av tidigare händelser och larm för planering och underhåll
  • Arbets- och kostnadsbesparingslösning

Utmaning

Utmaningen var att utveckla ett system som kunde installeras vid sidan av befintlig utrustning och tillhandahålla centraliserat övervakningssystem i stället för manuellt manövrerade system.

Centraliserad övervakning

Med TCS kan systemen anslutas till befintliga spårpunkter, förreglingssystem, spårkretsar och tågdetekterings- och ATP-utrustning (automatisk tågskydd).

Styrningen av det kompletta nätverket har centraliserats i ett kontrollrum med flera operatörsstationer. RHKs system använder 60 operatörsstationer länkade till nätverk med 25 servrar. Servrarna är konfigurerade för att erbjuda helt redundanta standby-tjänster för operatörsstationerna. Operatörsstationerna finns på fyra stora platser utspritt över 2000 km långt järnvägsnät. Central Train Control (CTC) ger varje operatör en tydlig grafisk visning av nätverket, som visar nätverksstatus, signalstatus, tågpositioner och rörelseriktning. Proficy iFIX HMI / SCADAs grafiska vy inkluderar spårmoduler, signaler och spårpunkter. Varje bildskärm innehåller information om objektets status och dess miljö.

Larmhantering och händelseloggning i TCS uppdaterar en databas med kommunikationsdiagnostik från undersystem. Varje kommunikationsförlust orsakar omedelbar förregling av de inblandade delsystemen. Larm visas på operatörssystemen och skrivs ut på lokala skrivare. TCS registrerar varje operatörsåtgärd, tågens rörelser, åtgärderna för sammankoppling och signalering i en databas.

Anslutning

TCS-systemet används främst på befintligt spår. Den har utformats med mycket flexibel anslutning för att maximera befintlig infrastruktur. Till exempel kommer kommunikationsnätet att gränssnitt med de flesta befintliga telekommunikationssystem som finns vid sidan av järnvägarna, från enkla duplexlinjer upp till moderna TCP / IP-nätverk. Det har gjort att operatörsterminalerna ansluts på en tågoperatörs intranät och bilder en miljö för flera operatörer eller för att utföra tågoperationer från en avlägsen plats.

Denna nätverks tillgänglighet kan vara särskilt användbar för underhållspersonal för att få tillgång till händelse- och larminformation.

Läs om den produkt som har presenterats ovan
iFIX HMI / SCADA

Övervaka och kontrollera produktionen med den mest kompletta HMI/SCADA -lösningen på marknaden.

Läs mer

Låt oss berätta mer

Våra produkt- och applikationsspecialister hjälper dig att hitta det det bästa sättet att implementera lösningar inom er bransch och produktion.